Zasady postępowania w Amazon opierają się na czterech punktach:

• koncentracja na kliencie, zamiast na konkurencji
• pasja do innowacyjnych rozwiązań
• zaangażowanie na rzecz doskonałości operacyjnej
• myślenie długofalowe

Te zasady to nie tylko inspirujące cytaty, które ładnie wyglądają na ścianie. Pracownicy Amazon postępują według nich każdego dnia: rozważając pomysły na nowe projekty, dyskutując nad najlepszymi rozwiązaniami problemów napotykanych przez klientów, czy przeprowadzając rozmowę kwalifikacyjną.

Dzięki tym wartościom, każdy może być liderem w swoim zespole, wytyczając nowe ścieżki i wspierając innych członków grupy.

Na co Amazończycy szczególnie zwracają uwagę?

Koncentrują się na kliencie

Źródło „obsesji” na punkcie klienta jest proste – wszystko się od niego zaczyna. Amazończycy to dostrzegają. Oczywiście, zwracają uwagę również na działania konkurentów, jednak skupiają się na konsumentach: to oni są odbiorcami usług i towarów, a także najważniejszymi recenzentami. Żaden biznes nie może funkcjonować bez klientów.

Nie unikają odpowiedzialności

Nigdy nie używają wyrażeń: „to nie jest moje zadanie” czy „to nie moja sprawa”. Myślą w perspektywie długofalowej, co oznacza, że nie poświęcają wartości, którym są wierni, dla krótkotrwałych efektów. Działając, reprezentują całą firmę – nie tylko swój zespół.

Upraszczają i są na bieżąco

Oczekują i wymagają innowacji oraz inwencji od swoich zespołów. Zawsze starają się upraszczać: ograniczać zbędny czas poświęcany na nieistotne sprawy i skracać długość procesów decyzyjnych. Jednocześnie są świadomi tego, co się dzieje poza firmą – znają nowinki z branży, umieją wskazać najważniejsze trendy, które właśnie dominują. Stale śledząc nowe wiadomości, traktują je jako inspirację do tworzenia nowych koncepcji.

Często mają rację

Dobrzy liderzy często mają rację. Wynika to z dobrego instynktu i umiejętności spojrzenia na daną sprawę pod kątem biznesowym. Jednocześnie Amazończycy nie odrzucają opinii innych – co więcej, starają się nieustannie podważać swoje przekonania i chcą poznawać nowe punkty widzenia. Nie uznają swoich poglądów za jedyne słuszne.

Uczą się i są ciekawi

Nigdy nie przestają się uczyć i zawsze chcą się doskonalić. Są ciekawi nowych możliwości i nieustannie je eksplorują, chłonąc nowe wiadomości z różnorodnych dziedzin.

Zatrudniają i stają się mentorami dla najlepszych

Każdy nowy pracownik oraz każdy awans oznacza podniesienie poprzeczki. Liderzy potrafią rozpoznać osoby z wyjątkowym talentem i regularnie zachęcają je do działania, stawiając im nowe wyzwania i pokazując nowe możliwości rozwoju wewnątrz organizacji. Do roli mentora podchodzą poważnie, w ten sposób kształcąc kolejnych przywódców. Doskonałym polem do rozwoju jest na przykład program Postaw na Swój Rozwój, w ramach którego można uzyskać dofinansowanie w wysokości nawet do 95 procent na czesne oraz wydatki związane z edukacją: studia podyplomowe, dodatkowe kursy, itd. Pracownicy Amazon mogą dostać nawet do 26 000 złotych dofinansowania przez cztery lata.

Dbają o najwyższe standardy

Mają wysokie standardy – niektórzy mogą je uznawać nawet za zbyt wysokie, ale Amazończycy się tym nie przejmują. Nieustannie podnoszą poprzeczkę i motywują swoje zespoły, aby wyniki ich pracy były jak najwyższej jakości. Na przykład upewniają się, że proces naprawiania błędów w oprogramowaniu nie jest odkładany na później, a wszelkie problemy są rozwiązywane w taki sposób, aby nie pojawiały się ponownie.

Myślą w szerszej perspektywie

Ograniczanie swojego myślenia do wąskiej perspektywy to samospełniająca się przepowiednia – osoba, która tak postępuje, nigdy nie wyjdzie poza pewne ramy. Liderzy, myśląc w szerszym ujęciu, są w stanie stworzyć i zakomunikować jasne kierunki działania. W ten sposób zachęcają innych do pracy na rzecz wyznaczonych celów. Przykładem takiego szerszego spojrzenia jest próba wejścia w sytuację klientów i zrozumienia ich potrzeb oraz oczekiwań. Przywódcy nieustannie rozglądają się w poszukiwaniu nowych sposobów spełnienia oczekiwań konsumentów.

Przede wszystkim działają

Szybkość reakcji ma w biznesie duże znaczenie. Czasem lepiej podjąć złe działanie niż nie zareagować. W Amazon docenia się podejmowanie przemyślanego ryzyka – jeśli zostanie odpowiednio oszacowane i jeśli pod uwagę zostaną wzięte wszystkie związane z nim wyzwania, przywódca ma zielone światło na działanie.

Są oszczędni

Ograniczenia to pole do rozwoju dla zaradności i inwencji. Czasem poświęcając mniej, można osiągnąć znacznie więcej. Nikt nie przyznaje dodatkowych punktów za większą liczbę pracowników, rozmiar budżetu czy stałe koszty.

Ufają

Uważnie słuchają, są szczerzy i traktują innych z szacunkiem. Bywają samokrytyczni wobec siebie i wcale tego nie ukrywają. Przy tym, nie chronią swojego zespołu przed ciężką pracą. Mierzą siebie i swój zespół miarą najlepszych.

Patrzą szeroko i dbają o szczegóły

Działają na każdym poziomie: widzą szerszą perspektywę, ale zwracają także uwagę na szczegóły. Ufają swoim pracownikom, ale często przeprowadzają audyty wewnętrznych procesów i nie ukrywają sceptycyzmu, gdy wybrana ścieżka działania nie opiera się na dostępnych statystykach czy wiarygodnych wnioskach.

Działają, nawet jeśli się nie zgadzają

W przypadku, gdy liderzy nie zgadzają się z daną decyzją, ich obowiązkiem jest podważanie jej, nawet jeśli byłoby to dla nich niekomfortowe lub wyczerpujące. Przywódcy są nonkonformistami: mają swoje przekonania, wierzą w wartości, które są podstawą ich kręgosłupa moralnego, i są w stanie polemizować z innymi w ich obronie. Nie idą na kompromisy tylko dlatego, że są takie oczekiwania innych osób. Jednak, gdy decyzja zostanie już podjęta, całkowicie się jej podporządkowują i działają według wytycznych, nie kwestionując dokonanego przez zespół wyboru.

Dostarczają wyniki

Skupiają się na tym, co jest kluczowe dla ich biznesu. Dostarczają umówione materiały w terminie, jednocześnie dbając o ich wysoką jakość. Nawet, jeśli napotykają problemy, nigdy nie odpuszczają i zawsze są gotowi na podjęcie kolejnych wyzwań.