Wydawałoby się, że emocje w pracy to temat trudny, szczególnie w branży technologicznej. Jednak okazuje się, że nie powinny one być ignorowane – a wręcz przeciwnie, odpowiednie podejście do nich gwarantuje sukces w karierze.

W połowie listopada 2019 roku ponad 6000 uczestniczek warszawskiego Women in Tech Summit, jednego z największych wydarzeń technologicznych kierowanych do kobiet, mogło posłuchać prelekcji Giuseppiny Smith z brytyjskiego oddziału Amazon na temat inteligencji emocjonalnej i jej praktycznych zastosowań w pracy. Nie chodzi tylko o sposób wyrażania opinii czy przekazywania informacji, ale również umiejętność wyczuwania odpowiednich momentów, formułowania pytań czy propozycji. Rozwijanie tego, co zwykle uznajemy za umiejętności „miękkie” usprawnia współpracę z innymi i pomaga w budowaniu naszego wizerunku – co przekłada się na rozwijanie kariery zawodowej, także w branży technologicznej.

To szczególnie istotne dla kobiet ze względu na to, że współczesny sektor technologii jest wciąż w większości męskim światem. Mimo osiągania dobrych rezultatów w pracy, panie wciąż doświadczają trudności w rozwijaniu swojej kariery. Brak mentoringu, niedostatek żeńskich wzorców czy dysproporcje wynikające z uprzedzeń związanych z płcią w miejscu pracy – to tylko kilka problemów, na które wskazywały badane kobiety z całego świata.

Dwóch pracowników Amazon z robotami w centrum logistyki
Pracownicy Amazon z robotami w centrum logistyki e-commerce

Tylko co dziesiąta pozycja kierownicza w Dolinie Krzemowej jest zajmowana przez kobietę. Jednocześnie już teraz około 74 proc. młodych dziewcząt deklaruje zainteresowanie dziedzinami z zakresu STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka) oraz naukami informatycznymi, a do 2030 roku kobiety mają stanowić do 40 proc. specjalistów IT na całym świecie. W jaki sposób można wesprzeć tworzenie takiej przyszłości?
W branży technologicznej zdecydowanie jest miejsce dla kobiet. Coraz więcej firm uświadamia sobie, że zadbanie o różnorodność i równouprawnienie otworzy przed nimi nowe drzwi. Ale my również musimy wspierać, edukować i zachęcać inne kobiety do podejmowania wyzwań w sektorach STEM. Pomóc im w zrozumieniu, że mogą być częścią tej branży – to nasz obowiązek. Duże firmy mają większe możliwości w tym zakresie – i nie powinny się wahać ich wykorzystywać – mówiła Giuseppina Smith, Regionalny Kierownik Infrastruktury IT w Amazon. Absolwentka filozofii na włoskim uniwersytecie jest obecnie odpowiedzialna za całą infrastrukturę firmy w Wielkiej Brytanii.

O każdej pełnej godzinie na Women in Tech Summit rozpoczynało się 12 nowych warsztatów lub prelekcji. Uczestniczki z całego świata mogły również wziąć udział w zajęciach prowadzonych przez specjalistów z Amazon i dowiedzieć się tym samym nieco więcej o procesie rekrutacji do firmy czy programowaniu skilli do Alexy, asystenta głosowego. W ramach sesji mentoringowych z kolei Rachel Cooke, Marta Konieczna czy Marta Ribalta Casasayas udzielały wskazówek dotyczących rozwoju kariery zawodowej w branży.

Napis "Think Big" na czarnej koszuli, pod spodem logo Amazon
Fotograf: Aleksander Bogdanski

Osoby zainteresowane technologiami, nad którymi pracuje Amazon, mogły również zapisać się na wydarzenie w naszym biurze z udziałem dr Aleksandry Przegalińskiej z Massachusetts Institute of Technology, podczas którego uczestniczki miały okazję usłyszeć o sztucznej inteligencji, roli kobiet w branży oraz rozwoju kariery w technologiach.
Wspieranie kobiecych talentów zawsze było kluczem do sukcesu Amazon. Firma podejmuje działania z tego zakresu na całym świecie – m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie zapoczątkowała partnerstwo z WISE, którego celem było zmotywowanie kobiet do podejmowania pracy w obszarach związanych z nauką, technologiami, inżynierią oraz matematyką.

W tym celu uruchomiono również program Amazon Amplify, który ma na celu m.in. likwidację największych barier, które powstrzymują kobiety od wyboru ścieżki zawodowej związanej z branżą technologiczną. W jego ramach ustanowiono stypendium Amazon Women in Innovation – to wsparcie w wysokości ponad 130 000 funtów rocznie dla 24 studentek w Wielkiej Brytanii. W Polsce Amazon uruchomił Kindloteki STEM w pobliżu swoich centrów logistyki – ich zadaniem jest wspieranie dzieci w odkrywaniu oraz poznawaniu technologii.

Pracowniczka Amazon prowadzi warsztaty na konferencji Women in Tech
Pracowniczka Amazon prowadzi warsztaty na konferencji Women in Tech
Fotograf: Aleksander Bogdanski

Zaangażowanie firmy w tej dziedzinie zostało nagrodzone – Amazon otrzymał tytuł Female Tech Employer of the Year 2019, przyznawany przez organizację Women in Tech w Wielkiej Brytanii.

A na Women in Tech Summit było fantastycznie!

Jeśli byłaś z nami na tym wydarzeniu lub zastanawiasz się właśnie nad podjęciem pracy w Amazon, sprawdź nasze oferty pracy: https://www.amazon.jobs/pl