We współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog w ciągu 3 miesięcy przeprowadzono 136 warsztatów. „Na żywo” w nich uczestniczyło już 35 000 osób, a kolejne 30 000 odtworzyło nagrania z nich na portalu YouTube. O efektach lekcji oraz zaangażowaniu uczniów i nauczycieli w projekt opowiedziała Teresa Smoleń – nauczycielka IT w Open Future International School, która prowadzi lekcje online w ramach Amazon STEM Kindloteka.

Amazon STEM Kindloteka - podsumowanie lekcji online

Kindloteka STEM to flagowy projekt społeczny Amazon, który opiera się na tworzeniu w szkołach i bibliotekach interaktywnych kącików czytelniczych. Cel jest prosty: łączenie pasji do czytania z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi.

A czym jest STEM?

– STEM to anagram utworzony z pierwszych liter od angielskich nazw dziedzin nauki: SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING oraz MATHEMATICS. To idea zakładająca holistyczne podejście do edukacji, integrowanie różnych treści w codziennej nauce, ale przede wszystkim kładzie nacisk na takie zdobywanie wiedzy i umiejętności, które jest najbardziej zbliżone do naturalnej nauki w codziennym życiu – mówi Teresa Smoleń i dodaje – STEM bazuje na doświadczeniach, eksperymentowaniu oraz kreatywnym rozwiązywaniu problemów. Ta koncepcja edukacyjna towarzyszyła Amazon oraz Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog podczas planowania programu lekcji online dla uczniów i dorosłych uczestników.


Nowa, zdalna odsłona programu

Program STEM Kindloteka Online powstał, aby wspierać uczniów, nauczycieli i rodziców, którzy musieli przenieść edukację do domowego zacisza. – Chcieliśmy podzielić się tym, co przez ostatnie lata udało nam się wypracować podczas szkoleń i warsztatów, dając jednocześnie czas nauczycielom na odnalezienie się w nowej rzeczywistości, rodzicom na chwilę domowego wytchnienia, a dzieciom edukację, którą chcemy się dzielić i wierzyliśmy, że ich zainteresuje – tłumaczy Teresa Smoleń.

I tak było! Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele mieli możliwość udziału w zajęciach, które odbywały się każdego „szkolnego” dnia, najpierw jako jedno spotkanie dziennie, by wkrótce osiągnąć częstotliwość nawet trzech spotkań w ciągu jednego dnia. ­– W naszych lekcjach wzięło udział 35 000 uczestników – uczniów w wieku od 6 do 12 lat, nauczycieli oraz rodziców, którzy wspólnie z nami przez te prawie 3 miesiące stworzyli ogromną, wirtualną klasę – dodaje pani Teresa.


Od wyznaczania liczby PI z pomocą deszczu po naukę języka kodowania

W dniu 16 marca ruszyły pierwsze zajęcia w ramach zdalnej odsłony programu STEM Kindloteka. Podczas dwudziestu 90-minutowych warsztatów nauczyciele i edukatorzy poznali podstawy edukacji STEM, pomysłowe rozwiązania mające rozbudzić kreatywność dzieci, język programowania Scratch i jego różnorodne zastosowanie w edukacji, a także dowiedzieli się jak wykorzystać sztuczną inteligencję czy programowanie do rozwiązywania wielorakich wyzwań.

Udział w tych webinarach pozwala mi nabyć nowe umiejętności.
Dorota, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ze Słupska

Podczas naszych spotkań poruszyliśmy praktycznie komplet obszarów z podstawy programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego. Przeczytaliśmy wspólnie fragmenty ponad 40 książek (nie tylko z proponowanego kanonu lektur), zbudowaliśmy prototyp komputera, magnetyczną grę, eko-instrumenty oraz zabawne roboty. Napisaliśmy wspólnie kilkaset odkrywczych programów i jeszcze więcej zaskakujących scratchowych remiksów.

Ciekawe, nowatorskie pomysły na zajęcia!
Anna, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej z Siemianowic

Dzieci w wieku od 6 do 12 lat podczas 45-minutowych lekcji poznały szereg ciekawych tematów, zabaw i narzędzi do nauki, zastosowań programowania czy wielu innych, rozwijających kreatywność zagadnień. W ciągu trzech miesięcy trwania programu Amazon zorganizował aż 116 webinarów dla najmłodszych!

Bardzo dziękuję za Waszą aktywność – i zawodowo, i prywatnie. Mój syn jest zachwycony matematyką z Teresą, a ja wykorzystam te pomysły do moich lekcji.
Anna, nauczycielka i mama siedmioletniego Wojtka
BOMBOWO, FAJNIE
Aleksandra, uczennica klasy trzeciej
Już koniec? :(
Lena, uczennica
Czekaliśmy na taką ofertę zajęć online dla dzieci. Podobało nam się bardzo i oczywiście wyczekujemy kolejnych spotkań. Mateusz jest zafascynowany tym, że wszystko dzieje się na żywo, że czasem coś nie wychodzi prowadzącemu – to przecież takie ludzkie :), że można rysować na wspólnej tablicy… No i chce robić absolutnie wszystkie pokazywane aktywności.
Aleksandra, mama 6,5 letniego Mateusza
Webinary najbardziej cenię za nowe pomysły, które mogę wykorzystać w pracy oraz za możliwość tworzenia nowych pomocy dla dzieci – w pracy i w domu.
Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej

Nowe zajęcia to nowe możliwości!

Wraz z przedłużającą się izolacją i podtrzymywaniem zawieszenia zajęć w szkołach, na bieżąco uzupełniany był zakres tematyczny spotkań STEM Kindloteka. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych i nauczycieli zorganizowane zostały warsztaty z metody modelowania matematycznego Monte Carlo, która pozwala wyznaczyć liczbę pi przy pomocy deszczu. Wszystkie osoby, które chciały dowiedzieć się nieco więcej na temat sztucznej inteligencji, mogły skorzystać z webinaru poruszającego m.in. tematykę budowy chmurowego translatora i analizatora zdjęć. Podczas zajęć uczestnicy dostali dostęp do portalu chmurowego AWS, gdzie krok po kroku mogli stworzyć swoją własną aplikację. Jednak to nie wszystko!

W dniu 20 maja, w ramach świętowania urodzin języka programowania Scratch aż 17 tysięcy uczestników programowało w ramach specjalnych warsztatów Scratch Day. Tego dnia Amazon zaprosił także gościa specjalnego, Aleksandrę Przegalińską, futorolog i ekspertkę od sztucznej inteligencji, aby opowiedziała uczestnikom zajęć o kodowaniu, AI oraz wykorzystaniu programowania w codziennym życiu. Więcej informacji na ten temat znaleźć można tutaj.


Trzy miesiące zdalnej edukacji Amazon

Łącznie podczas trzech miesięcy trwania programu zorganizowaliśmy aż 136 spotkań, w których na żywo wzięło udział 35 000 uczestników, a 30 000 obejrzało nagrania z zajęć online, które dostępne są tutaj.

– Dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom, edukatorom oraz rodzicom za stworzenie wspierającej się społeczności, która wzajemnie rozbudzała swoją kreatywność i zachęcała do wspólnej nauki – podsumowuje Teresa Smoleń – Mamy nadzieję, że nasze propozycje były inspiracjami, które zostaną podczas autorskich lekcji – zarówno tych online, jak i tradycyjnych.