W Amazon przywiązujemy ogromną wagę do stażu pracy. Wielu pracowników jest z nami długo – razem świętujemy ich pierwszy rok pracy, piąty, dziesiąty, piętnasty, a nawet dwudziesty. W 1994 roku w garażu Jeffa Bezosa projekt Amazon był tworzony przez trzy osoby – każda z nich była „nowa”.

Teraz każdego tygodnia przyjmujemy tysiące nowych członków zespołu na całym świecie. Każdy pełnoetatowy pracownik otrzymuje identyfikator ze swoim imieniem i nazwiskiem, zdjęciem oraz niebieską ramką. Po pięciu latach pracy w Amazon, niebieska ramka zostanie zamieniona na żółtą. Kolejne pół dekady z nami zostanie oznaczone na czerwono, a fiolet będzie sygnalizował aż piętnastoletni staż pracy. Jeśli zobaczysz kogoś z identyfikatorem otoczonym srebrną ramką, to będzie oznaczać, że jest w Amazon już od dwudziestu lat.

Poznajcie historie pięciu pracowników Amazon, którzy znajdują się na różnych szczeblach kariery.

20+ lat

Srebrny

Po lewej identyfikator pracownika Amazon z białą obwódką, po prawej uśmiechnięty mężczyzna
Greg Hart, wiceprezes Worldwide Prime Video, jest w Amazon od 17 marca 1997
Fotograf: Jordan Stead

Greg Hart: Gdy byłem na moich rozmowach kwalifikacyjnych, niesamowite wrażenie wywarła na mnie inteligencja, pasja i energia ludzi, których spotkałem. I ich przekonanie, które zaczynałem powoli sam dzielić, że Amazon ma szansę zmienić świat. Tak jak to opisywał Jeff, byliśmy zespołem misjonarzy, a nie najemników. Ten fakt był źródłem ekscytującej atmosfery.

Rzecz jasna, nie wiedzieliśmy, czy uda się nam wykorzystać tę szansę. Ale w miarę kolejnych dyskusji i rozmów podczas rekrutacji, szybko stało się dla mnie jasne, że niezależnie od tego, co się wydarzy – nauczę się bardzo wiele, poszerzę horyzonty myślowe, a robienie tego wszystkiego będzie dla mnie świetnie spędzonym czasem. Nawet gdyby to wszystko nie zadziałało i Amazon skończyłby tak jak wiele innych nieudanych start-upów, wciąż skorzystałbym z tego doświadczenia.

To, co mnie tutaj zatrzymało na tak długo, to rzeczy, które w ogóle mnie przyciągnęły do Amazon. Wciąż jestem takim szczęściarzem, że pracuję nad rzeczami, które robią realną różnicę i wywierają duży wpływ na naszych konsumentów oraz firmę – i mam szansę działać nad tym z ludźmi, którzy są inteligentni, pełni pasji, wiedzą, jak dobrze się bawić i jednocześnie chcą osiągać rezultaty. Co więcej, wciąż się uczę – każdego dnia dowiaduję się czegoś nowego.

Myślę także, że nasza firma jest także wyjątkowa pod innym względem – można tutaj rozpoczynać na nowo swoją karierę tyle razy, ile tylko zechcesz. Pracowałem w naszym dziale handlowym na wielu różnych stanowiskach i w różnorodnych segmentach. Działałem również także nad nowymi urządzeniami, a teraz zajmuję się mediami cyfrowymi. Możliwość zmiany ról i działów tworzy niesamowite pole do rozwoju – zarówno biznesowego, jak i osobistego.

15-20 lat

Fioletowy

Pracowniczka Amazon trzymająca swój identyfikator z niebieską ramką.
Janice Dearlove, wcześniej inżynierka mechaniczna pracująca w branży samochodowej, dołączyła do Amazon 20 maja 2002 roku. Jako dyrektor ds. konsumenckich skupia się na nawiązywaniu relacji z klientami.

Janice Dearlove: Gdy wyrażasz swoją opinię na jakikolwiek temat, raczej nie usłyszysz czegoś w stylu: „Hej, mówi to osoba z fioletem – to oznacza, że musi to być ważne”. Możesz tutaj być od zaledwie dwóch miesięcy i mieć naprawdę niesamowity pomysł. I posłuchamy Ciebie.

Z drugiej strony, zdarzało mi się uczestniczyć w spotkaniach, gdzie było bardzo dużo osób z fioletem i czerwienią. Naprawdę można poczuć w pomieszczeniu tę atmosferę wieloletniego doświadczenia. Lubię takie burze mózgów – szczególnie, gdy musimy przepracować ważne i trudne tematy. Słyszenie, w jaki sposób inni rozwiązywali problemy w sposób niezwykle typowy dla Amazon – to już samo w sobie jest bardzo pomocne.

Parę lat temu wzięłam urlop, aby zaopiekować się moją chorą mamą. To była świetna okazja do przemyślenia, co chcę robić, gdzie chcę dalej iść, czy chcę zostać w Amazon? Zwęziłam swoją listę do paru spraw, które były dla mnie niezwykle ważne. Chcę działać w przestrzeni, która umożliwia innowacje i rozwój biznesu. Chcę pracować dla świetnego menedżera, nad czymś, co jest związane z konsumentami. Chcę mieć stanowisko, które będzie wymagać ode mnie ciężkiej pracy, ale również umożliwi mi prowadzenie świetnego życia poza pracą.

Zdecydowałam się zostać w Amazon, bo wszystkie moje kryteria zostały tutaj spełnione.

10-15 lat

Czerwony

Pracowniczka Amazon trzymająca swój identyfikator z czerwoną ramką.
Muge Erdirik Dogan, dyrektor Amazon Flex, w Amazon pracuje od 17 września 2007 roku.

Muge Erdirik Dogan: Byłam badaczką, mam doktorat w optymalizacji. Naprawdę lubiłam swoją dziedzinę, bardzo wiele w nią zainwestowałam. Więc do moich rozmów kwalifikacyjnych w Amazon podeszłam z lekkim sceptycyzmem. Ale zakochałam się w firmie, w każdej osobie, która rozmawiała ze mną tego dnia.

To, co lubię w pracy tutaj, to fakt, że wciąż czuję się jak naukowczyni. Pracujemy nad trudnymi ale fascynującymi problemami, których jeszcze nikt nie rozwiązał. Prowadzimy mnóstwo eksperymentów. Wykorzystujemy dane i intuicję. Ale to, co najlepsze – w porównaniu z jakimkolwiek innym środowiskiem badawczym, tutaj dostaniesz opinię zwrotną znacznie szybciej. Bo konsumenci nie będą wahali się powiedzieć: „nie podoba mi się to”, albo wręcz przeciwnie – pochwalić, jeśli coś im przypadnie do gustu.

Te funkcje, które tworzymy dla klientów – żadna z nich nie jest efektem pracy jednej osoby. To współpraca – często między naprawdę wieloma zespołami. Moment, w którym zmieniasz kolor na swoim identyfikatorze to świetna okazja, aby zatrzymać się na chwilę i dokonać pewnej refleksji, ale także aby świętować to ze wszystkimi tymi zespołami, z niesamowitymi ludźmi. Naprawdę jestem dumna z tego, że jestem w Amazon.

5-10 lat

Żółty

Pracowniczka Amazon trzymająca swój identyfikator z żółtą ramką.
Jenna Powers, dyrektor w Human Resources, dołączyła do Amazon 1 sierpnia 2011 roku. Jako biegaczka ukończyła 40 biegów na swoje 40-te urodziny.

Jenna Powers: Nie byłam jeszcze biegaczką, gdy zaczynałam pracę w Amazon. W ogóle nie biegałam. Mój pierwszy maraton był cztery lata temu – to było coś w rodzaju tej jednej sprawy na liście „rzeczy do zrobienia”. Chciałam ukończyć to wyzwanie, odhaczyć z listy i iść dalej, ale bieganie stało się jedną z moich największych pasji. Od 2014 roku wzięłam udział w 43 zawodach – wszystkie biegi były minimum długości maratonu.

Ludzie często się zastanawiają, jak udaje mi się to pogodzić z moim harmonogramem dnia. Priorytetyzuję.

Nie możesz mieć ośmiu pasji czy zainteresowań i mieć czas na każde z nich. Musisz wybrać jedną lub dwie rzeczy, które są dla Ciebie naprawdę ważne i nie iść na kompromisy. W moim przypadku to właśnie biegi.

Ważna jest również świetna grupa kolegów i koleżanek, którzy wspierają Twoje pasje poza pracą. Czasami mamy rano zaplanowane spotkania dotyczące międzynarodowych projektów, które kolidują z moją poranną przebieżką. Pytam więc siebie: „Czy mogę oddelegować to komuś z mojego zespołu?”. Czasami też mówię: „Będę pod telefonem, ale nie będę w stanie dodać nic od siebie. Wrócę do tematu później.” Bo biegnę już czwartą milę.

Moja kariera zawodowa rozpoczęła się od prawa. Ale zmieniłam branżę, bo wydawało mi się, że mogłam być bardziej kreatywna niż umożliwiała mi to praktyka prawnicza. Dzięki dołączeniu do Amazon, jestem w stanie wykorzystać całą tą kreatywność. Mam pomysły i mogę nad nimi pracować w taki sposób, których chyba nie jest możliwy gdziekolwiek indziej, czy to z powodu biurokracji, czy mówienia „ale to nie jest w twoim zakresie obowiązków”. Bardzo mi się podoba to, że Amazon taki nie jest.

0-5 lat

Niebieski

Pracownik Amazon trzymający swój identyfikator z niebieską ramką i czarnym tłem.
Michael Fong, specjalista ds. ogrodnictwa w The Spheres, zaczął pracę w Amazon 17 października 2016 roku.

Michael Fong: Zawsze dążyłem do takiej kariery, która umożliwi mi robienie czegoś pozytywnego, która umożliwi mi wdrażanie jakiegoś rodzaju zmian. Zaczynałem od obsługi klienta, skończyłem szkołę, zostałem nauczycielem. Gdy przenosiłem się do świat akorporacyjnego, musiałem się zastanowić, w jaki sposób mogę kontynuować dawanie światu „czegoś od siebie”.

A potem uświadomiłem sobie, że The Spheres to taka gigantyczna wersja tego, co robiłem w szkolnej klasie, gdy próbowałem wzbudzić w uczniach zainteresowanie światem roślin. Amazon oferuje większą platformę, która umożliwia zespołowi dotarcie do wielu osób i pomoc w zrozumieniu, czym są rośliny czy co właściwie robimy.

Niesamowita waga tego projektu nieustannie mnie pociąga, ale ważni są też ludzie. Dzięki nim codziennie przychodzę do pracy z uśmiechem na twarzy, wiedząc, że przede mną kolejny fantastyczny dzień. Nikt w naszym zespole nie ma wrażenia, że istnieje jeden ustalony sposób działania – zawsze chętnie wysłuchujemy swoich pomysłów. Jest dynamicznie i płynnie. Ciągle w coś się angażuję i chcę to robić najlepiej, jak mogę.

Niektórzy moi znajomi mówią wprost: „Masz najlepszą pracę na świecie”.

O innych historiach pracowników Amazon przeczytacie tutaj.