Skąd ten boom?

„Kuboty” stały się znane w Polsce dzięki Wiesławowi i Dorocie Michalskim. To po ich podróży handlowej do Pekinu w latach 90. piankowe klapki na rzep z napisem Kubota weszły (i to dosłownie) na polskie salony i… nie ruszały się z honorowego miejsca w szafce na buty każdego, przeciętnego Kowalskiego. Aż do niedawna.

Dzisiaj Kubota to prężnie działająca i stale rozwijająca się marka. W 2020 roku potroiła przychody względem roku poprzedniego, a na koniec obecnych dwunastu miesięcy wynik znów będzie dużo lepszy. Firma posiada dwa sklepy stacjonarne: w Warszawie i Poznaniu, a także jedną wyspę handlową. Na początku przyszłego roku firma zadebiutuje również na NewConnect.

Dzięki współpracy z Amazon, marka Kubota sprzedaje swoje produkty nie tylko w Polsce, ale także w Niemczech. A to dopiero początek.

Kubota to luz, dystans do siebie, uśmiech, kolor. Uważamy, że absolutnie za te same cechy, za które pokochały nas miliony Polaków, mogą nas pokochać obywatele z innych krajów. Oprócz wyrazistego marketingu naszą siłą jest nowoczesne wzornictwo i wysokiej jakości produkt w bardzo rozsądnej cenie – komentują współzałożycielki marki, Alina Sztoch i Joanna Kwiatkowska.

W Kubocie od stóp do głów

Udana reaktywacja marki w 2018 roku, przez czwórkę przedsiębiorczych łodzian w osobach: Aliny Sztoch, Joanny Kwiatkowskiej, Piotra Kwiatkowskiego oraz Wacława Mikłaszewskiego, to najlepszy dowód na to, że na klapki zawsze jest dobra pora. Podobnie jak w latach 90., tak i obecnie lekkie buty na rzep cieszą się dużą popularnością, a marka z roku na rok notuje znaczny wzrost sprzedaży. Spore zainteresowanie konsumentów Kubotą sprawiło, że firma postawiła na dalszy rozwój. – W 2020 r. znacznie rozszerzyliśmy asortyment. Wprowadziliśmy do oferty kilka nowych modeli obuwia, w tym sandały i japonki, a także akcesoria jak np. nerki, czy nasz obecnie największy bestseller – bucket haty. Z kolei premiera naszej pierwszej kolekcji odzieży, złożonej m.in. z kreszowych dresów, t-shirtów, bluz miała miejsce latem 2021 r. Kolekcja zachowana jest w streetwearowej stylistyce pełnej sportowego luzu, nawiązującej do lat 90. – relacjonuje Alina Sztoch, Chief Operating Officer i Chief Marketing Officer w Kubocie.

Do pary z Amazon

Do tej pory oryginalne produkty Kubota można było nabyć w trzech sklepach stacjonarnych w Polsce, a także na oficjalnej stronie producenta. Od 2021 roku są one dostępne także na polskim i niemieckim Amazonie, dzięki czemu Kubota ma szansę na budowanie rozpoznawalności także u naszych zachodnich sąsiadów.

Amazon, jako lider e-commerce, staje się dla każdego sprzedawcy naturalnym miejscem do rozpoczęcia sprzedażowej ekspansji międzynarodowej. Wedle najświeższych danych 25% europejskiego rynku e-commerce stanowi rynek niemiecki, a serwis amazon.de to najczęściej odwiedzany „sklep” w Niemczech – przyznaje Joanna Kwiatkowska, Chief Technology Officer i Head of e-Commerce marki Kubota.


Unikatowy design, idący w parze z ponadczasowym trendem, to także wyzwanie, bo pod znaną i lubianą markę mogą się chcieć podpiąć naśladowcy. To dlatego firmy takie jak Kubota potrzebują zabezpieczyć się przed naruszeniem znaku towarowego. Sprzedając na Amazon, Kubota nie musi obawiać się plagiatu, ponieważ serwis kładzie duży nacisk na wiarygodność partnerów i chroni swoje produkty w kontekście podróbek, m.in. poprzez programy Brand Registry i Project Zero.

To, co również wpłynęło na wykorzystanie Amazon do ekspansji międzynarodowej przez markę Kubota to opcja uproszczonego rozliczania księgowego sprzedaży wraz z pakietem usług VAT, zgodnie z nowymi przepisami OSS i IOSS (One Stop Shop i Import One Stop Shop). Za kolejny atut Amazon założycielki marki uważają także mechanizm wyższego pozycjonowania bestsellerów w przypadku firm odnotowujących wysoki wskaźnik sprzedaży. Dzięki temu najlepiej sprzedające się modele klapków Kubota znajdują się na szczycie oferty Amazon, a z każdym nowym zamówieniem marka ma coraz większe szanse zaistnieć w świadomości odbiorców na rynkach zagranicznych.


Wzrosty sprzedaży oznaczają potrzebę efektywniejszej i niezawodnej logistyki. Właściciele marki Kubota deklarują, że to sprawia, że już przymierzają się do wdrożenia u siebie usługi FBA (Fulfillment by Amazon), która znacznie usprawnia procesy logistyczne. Dzięki FBA Kubota może skupić się na produkcji i rozwoju, natomiast magazynowaniem, wysyłką oferowanych towarów i bezpośrednią obsługą klientów zagranicznych zajmie się w pełni Amazon.


Sądząc po barwnej historii kryjącej się za niepozorną parą klapków, aż trudno uwierzyć w to, że „Kuboty” po tylu latach nie tylko przeżywają drugą młodość, ale wręcz rozpychają się na rynkach zagranicznych. Czym jeszcze zaskoczy nas ta lokalna marka? Jedno jest pewne, Kubota to coś więcej, niż klapki – to styl życia.

Dowiedz się więcej o możliwościach sprzedaży na Amazon na stronie www.sell.amazon.pl.

Zobacz historie innych polskich firm, które odniosły sukces na Amazon.

(PL) Sprzedaję na Amazon – kultowe klapki Kubota podbijają świat.