Amazon wdraża nowoczesne technologie mające ułatwić pracownikom wykonywanie codziennych obowiązków, przy jednoczesnym zapewnieniu większego komfortu i bezpieczeństwa pracy. Dowiedz się więcej o Europejskim Laboratorium Innowacji, oglądając video.

Innowacyjne technologie opracowywane i udoskonalane w nowo powstałym laboratorium są następstwem pomyślnego wdrożenia ponad 350 000 robotów transportowych funkcjonujących w centrach logistyki e-commerce Amazon na całym świecie. Amazon Robotics i czterostronne żółte regały wysokiego składowania produktów – wprowadzone przez Amazon po raz pierwszy w 2012 r., a w Europie w 2014 r. – są obecnie powszechnie stosowane w centrach firmy. Pomagają one pracownikom w codziennych obowiązkach, przywożąc im towary i ograniczając odległości, jakie muszą pokonywać w ciągu dnia. Chcąc dbać o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników, Amazon wprowadził także zautomatyzowane systemy paletyzacji. Pozwoliło to wyeliminować konieczność dźwigania ciężkich przedmiotów oraz ograniczyć wykonywanie przez pracowników powtarzających się czynności. Obecnie Amazon pracuje nad stworzeniem kolejnych tego typu rozwiązań.

W Vercelli, położonym na północy Włoch Laboratorium Innowacji zespół ekspertów Amazon pracuje nad szeregiem zaawansowanych, innowacyjnych technologii dla działu operacyjnego Amazon – odpowiedzialnego za łańcuch dostaw i logistykę. Odkąd firma wprowadziła pierwsze rozwiązania oparte na technologii robotycznej 10 lat temu, w Amazon powstało ponad milion nowych miejsc pracy. Tylko w Polsce firma stworzyła ponad 18 000 stałych miejsc pracy. Wiele z nich to stanowiska w operacjach, gdzie pracownicy pomagają kompletować, pakować i wysyłać zamówienia złożone przez klientów.

Przenośniki taśmowe Amazon_Materiał prasowy.jpg1

Laboratorium zajmuje się przede wszystkim testowaniem i rozwijaniem nowych technologii zwiększających bezpieczeństwo pracy w centrach logistyki e-commerce Amazon w Europie, a także wspierających pracowników firmy. Do nowo wprowadzonych technologii należą:

- Sortowniki towarów: całkowicie zautomatyzowany system sortowania – pracownicy nie muszą szukać produktów w pojemnikach, co pozwala ograniczyć obciążenie mięśni.

- Roboty paletyzujące: dzięki dużym robotycznym ramionom nie trzeba używać wózków widłowych do transportowania palet. Paletyzatory samoczynnie przenoszą pojemniki z miejsca na miejsce.

- Podnośniki pojemników: samoczynnie podnoszą pojemniki i umieszczają je na przenośnikach taśmowych.

- Samojezdne pojazdy: roboty pomocnicze – podobne do robotów transportowych – płynnie poruszają się po magazynie, dostarczając towary pracownikom, dzięki czemu pokonują oni mniejsze odległości i nie muszą ciągnąć ani popychać wózków czy pojemników z towarami. Urządzenia te wyposażone są w specjalne czujniki i poruszają się po zaprogramowanych trasach, uniemożliwiając zderzenie z inną maszyną czy pracownikiem.

- Roboty sortujące: mniejsze robotyczne ramiona zastępujące pracowników przy wykonywaniu powtarzalnych czynności takich jak podnoszenie, składowanie i obracanie się. Dzięki temu pracownicy mogą skupić się na tych zadaniach, których maszyny nie mogą wykonać.

Pojazdy samojezdne (Automated Guided Vehicles) są już stosowane we Włoszech i wprowadzane w Polsce oraz Wielkiej Brytanii. Podnośniki pojemników wdrażane są w Polsce i Wielkiej Brytanii. Sortowniki towarów i paletyzatory funkcjonują we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i Wielkiej Brytanii. Roboty sortujące stosowane są we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech. Jeszcze w tym roku zostaną wprowadzone w Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii.

Podnośniki pojemników Amazon_Materiał prasowy.jpg1

Kolejnym krokiem po wdrożeniu nowych technologii jest nadzorowanie rozwiązań przez zespół inżynierów Utrzymania Ruchu (RME – Reliability Maintenance Engineering) w celu zapewnienia ciągłego bezpieczeństwa. Po wprowadzeniu nowych innowacji przeprowadzane są także kompleksowe szkolenia dla wszystkich pracowników w danej lokalizacji.

Dowiedz się więcej o Reliability Maintenance Engineering (RME), oglądając video.

– Praca z Amazon Robotics jest znacznie bezpieczniejsza i komfortowa niż praca bez wykorzystania nowoczesnych technologii. Roboty posiadają czujniki wykrywające, czy ktoś wszedł w strefę robota i przekroczył granicę bezpieczeństwa, co powoduje natychmiastowe ich zatrzymanie – mówi Natalia Sitko, pracująca w dziale rozkładania towarów w centrum w Gliwicach i dodaje – Te innowacje sprawiają, że czuję się bezpiecznie każdego dnia pracy w Amazon.

– Amazon na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo. Jednym z rozwiązań zwiększających standardy pracy jest system przeciwpożarowy Fido znajdujący się na każdej ze stacji. Pozwala on szybko zatrzymać procesy, gdy istnieje możliwość wystąpienia niebezpiecznej sytuacji. Uważam, że innowacyjne rozwiązania usprawniają produktywność, jakość pracy, a przede wszystkim nasze bezpieczeństwo. Sprawia to, że w pełni możemy skupić się na wykonywanych zadaniach – mówi Aaron Zdziebło, pracujący w dziale jakości.

– Bezpieczeństwo wszystkich pracowników traktujemy priorytetowo i nieustannie poszukujemy sposobów na poprawę środków bezpieczeństwa w naszych obiektach. Ponadto, we wszystkich obszarach naszej działalności chcemy zapewniać najbezpieczniejsze na świecie warunki pracy. Dlatego nieustannie inwestujemy w technologie i szkolenia dla naszego zespołu. Przy wprowadzaniu kolejnych nowoczesnych technologii wspomagających pracowników, zwiększamy zatrudnienie i oferujemy dobre miejsca pracy osobom i społecznościom, które ich potrzebują – powiedział Stefano Perego, wiceprezes działu operacji Amazon w Europie.

– Odkąd w europejskich centrach logistyki Amazon pojawiły się roboty transportowe, liczba naszych pracowników znacznie wzrosła. Ta harmonia między ludźmi a robotyką zwiększa komfort pracy zespołów i jest jednym z największych sukcesów w historii Amazon – dodał Perego.

Szelki bezpieczeństwa wysokościowego Amazon_Materiał prasowy.jpg1

– Ściśle współpracujemy z ekspertami oraz naukowcami zajmującymi się bezpieczeństwem i higieną pracy. Codziennie przeprowadzamy w naszych budynkach tysiące kontroli bezpieczeństwa oraz wprowadzamy setki udoskonaleń na podstawie pomysłów pracowników dotyczących możliwości poprawy warunków pracy. Po wdrożeniu nowych technologii i przeszkoleniu zespołu, na bieżąco otrzymujemy uwagi od pracowników pomagające nam je udoskonalić. Opracowując rozwiązania dla poszczególnych działów firmy, zawsze kierujemy się opinią zespołów, które będą je wykorzystywać – powiedział Stefano La Rovere, dyrektor działu zaawansowanych technologii Amazon, zarządzający zespołem naukowców i inżynierów laboratorium.

Amazon potwierdził również, że w 2021 r. otworzy kolejne centrum logistyki e-commerce oparte na technologii Amazon Robotics. W centrum w Świebodzinie pracowników wspierać będzie ok. 3 tys. robotów.

– Cieszy mnie, że Amazon wybrał Świebodzin na miejsce swojej kolejnej inwestycji. Dla regionu szczególnie ważne są wysokojakościowe miejsca pracy, jakie powstaną w nowym centrum logistycznym. Wierzę, że dzięki tej współpracy nasze miasto będzie w stanie w pełni wykorzystać swój ogromny potencjał – powiedział Tomasz Sielicki, burmistrz Świebodzina.