Staramy się zbudować najbardziej zrównoważoną flotę transportową na świecie.
Ross Rachey, dyrektor globalnej floty i produktów w Amazon

Amazon zamówił 100 000 elektrycznych samochodów dostawczych – było to największe w historii zamówienie tego rodzaju – od Rivian, producenta bezemisyjnych pojazdów elektrycznych, którego centrum rozwoju znajduje się w Plymouth, tuż pod Detroit.

Zamówienie wpasowuje się w założenia Deklaracji Klimatycznej – inicjatywy Amazon, w ramach której zobowiązaliśmy się, razem z innymi sygnatariuszami, osiągnąć neutralność węglową do 2040 roku, czyli 10 lat wcześniej przed terminem wynikającymi z ustaleń Porozumienia Paryskiego – do 2050 roku.

Pełnowymiarowy, gliniany model elektrycznego samochodu dostawczego Amazon w siedzibie głównej Rivian w Plymouth (stan Michigan).
Pełnowymiarowy, gliniany model elektrycznego samochodu dostawczego Amazon w siedzibie głównej Rivian w Plymouth (stan Michigan).
Zdjęcie wykonane przez Jordan Stead

– Staramy się zbudować najbardziej zrównoważoną flotę transportową na świecie – mówi Ross Rachey, dyrektor globalnej floty i produktów Amazon. – Musi być również najbardziej funkcjonalna, wydajna i najbezpieczniejsza.

Zespół transportowy w Amazon spędził 18 miesięcy na ocenie różnych wariantów samochodów elektrycznych, które mogłyby najlepiej zredukować ślad węglowy. W pewnym momencie zespół Rossa zdał sobie sprawę z tego, że najlepsze wyniki osiągnie, idąc własną ścieżką i tworząc nowe niestandardowe auto elektryczne, które spełni potrzeby Amazon zarówno teraz, jak i w przyszłości.

Takie modele zmniejszą emisję dwutlenku węgla, podniosą poziom bezpieczeństwa oraz umożliwią optymalizację technologii i elementów konstrukcyjnych, aby zapewnić kierowcom najlepsze możliwe doświadczenie. Pojazdy produkowane w fabryce Rivian w Normal (stan Illinois) będą dostępne w trzech rozmiarach. Obsługa różnych rozmiarów baterii umożliwi ich optymalizację pod kątem konkretnych tras dostaw.

– Skupiamy się na efektywności przejazdu w każdym aspekcie projektowania pojazdu. Wszystko, począwszy od ogrzewania kabiny, poprzez ergonomię kierowcy, aż po konstrukcję układu napędowego, zostało zoptymalizowane pod względem czasu i energii – powiedział R.J. Scaringe, dyrektor generalny Rivian. – Wierzymy, że to sprawi, że inne firmy z branży logistycznej również zwrócą uwagę na to, w jaki sposób mogą zwiększyć wydajność swojej floty, co przełoży się na ogromny wpływ na branżę.

Dave Clark, wiceprezes Amazon ds. operacji, z niecierpliwością oczekuje na efekt domina spowodowany innowacyjnym programem motoryzacyjnym.

W salonie Rivian znajdują się trzy modele elektrycznych pojazdów dostawczych Amazon.
W salonie Rivian znajdują się trzy modele elektrycznych pojazdów dostawczych Amazon.
Zdjęcie wykonane przez Jordan Stead

– Złożyliśmy Deklarację Klimatyczną i inwestujemy w 100 000 elektrycznych samochodów dostawczych firmy Rivian, aby pokazać, że istnieje duży i rozwijający się rynek dla zielonych technologii – powiedział. – Ważne jest, aby duże firmy, takie jak Amazon, promowały inwestycje w rozwój niskoemisyjnych produktów i usług, konieczne do wsparcia firmy każdej wielkości w procesie dekarbonizacji ich działalności i wspierania rozwijającej się gospodarki, która nie zostawia po sobie ogromnego śladu węglowego.

Kierowcy, którzy obecnie dostarczają przesyłki dla klientów Amazon, dzielili się swoimi przemyśleniami na temat konstrukcji i funkcjonalności pojazdu – od tego, jak wygląda fotel, po łatwość wsiadania i wysiadania z pojazdu, załadunek i rozładunek paczek oraz widoczność podczas jazdy.

Tablice projektowe z niezliczoną liczbą wariacji pojazdu Amazon otaczają pracownię Rivian, gdzie rzeźbiarze wygładzają krawędzie pełnowymiarowego glinianego modelu, który wizualizuje, w jaki sposób pojazd będzie wyglądał po produkcji. W innym pomieszczeniu kierowcy właśnie wkraczają do wirtualnej rzeczywistości, która symuluje prowadzenie nowego samochodu.

Każdy model został zaprojektowany w taki sposób, aby zawierał zestaw zaawansowanych technologii bezpieczeństwa i wiodących w branży funkcji, w tym automatyczne hamowanie awaryjne, opcje przedniego napędu i napędu 4x4, system wspomagania utrzymania pasa ruchu, system ostrzegania pieszych, rozpoznawanie układu drogi oraz automatyczny system ostrzegania, który wykrywa rozproszenie kierowcy i alarmuje o nim.

Projekt wykorzystuje technologie Amazon, aby zapewnić kierowcom jak najlepsze wrażenia z jazdy. Obejmuje on cyfrowy zestaw wskaźników i centralny ekran zintegrowany z systemem zarządzania logistycznego Amazon, a także systemy technologii wyznaczania tras i doręczania przesyłek, które ułatwiają kierowcom skupienie się na obsłudze pojazdu. System ten eliminuje potrzebę stosowania dodatkowych urządzeń, które dostarczają informacji o adresie i lokalizacji. Zintegrowanie Amazon Alexa ułatwi kierowcom uzyskanie pomocy lub wykorzystanie prostych poleceń głosowych w przestrzeni ładunkowej podczas sortowania paczek bez konieczności ręcznego wprowadzania poleceń lub korzystania z urządzeń przenośnych.

Devon Cooper był jedną z osób zaproszonych do zapoznania się z nowymi pojazdami i podzielenia się swoją opinią z inżynierami z Rivian. Jest on pracownikiem działu dostaw w Detroit zakontraktowanym przez jednego z partnerów Usługi Dostawy Amazon (Amazon Delivery Service) w celu dostarczania paczek do klientów Amazon. – Wszystkie moje sugestie zostały już wdrożone – powiedział Cooper.

Nowe elektryczne samochody dostawcze Amazon zaczną dostarczać przesyłki do klientów w 2021 roku. Już w 2022 r. planujemy mieć 10 000 pojazdów na drogach, a do 2030 r. w ruchu powinno być już wszystkie 100 000 samochodów, co pozwoli zaoszczędzić miliony ton węgla rocznie.

obróbka gliny
Zdjęcie wykonane przez Jordan Stead
Studio obróbki pianki i gliny w siedzibie Rivian.
20191112RivianAmazon_blog_15.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
Inżynier projektu pracuje nad cyfrową wersją elektrycznego pojazdu dostawczego Amazon.
20191112RivianAmazon_blog_21.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
Aby stworzyć pełnowymiarowy model z gliny, inżynierowie Rivian używają lekkiego styropianu jako podstawy, umieszczają na nim warstwę gliny i wycinają szczegóły nadwozia pojazdu.
20191112RivianAmazon_blog_13.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
Styropian stanowi podstawę pełnowymiarowego glinianego modelu elektrycznego Amazon.
20191112RivianAmazon_blog_16.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
Pełnowymiarowy, gliniany model to niedrogi sposób, aby pokazać, jak fizycznie będzie wyglądał pojazd, zanim rozpocznie się jego produkcja.
20191112RivianAmazon_blog_10.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
Wygładzanie krawędzi pełnowymiarowego glinianego modelu elektrycznego pojazdu dostawczego Amazon.
20191112RivianAmazon_blog_06.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
Inżynier z Rivian finalizuje pracę nad mniejszym modelem elektrycznego pojazdu dostawczego Amazon.
20191112RivianAmazon_blog_22.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
Nowe elektryczne samochody dostawcze Amazon są wyposażone w dużą przednią szybę zapewniającą lepszą widoczność.
20191112RivianAmazon_blog_09.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
Inżynier designu w Rivian dopracowuje pełnowymiarowy, gliniany model elektrycznego samochodu dostawczego Amazon.
20191112RivianAmazon_blog_33.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
Model elektrycznych samochodów dostawczych firmy Amazon, które pojawią się na drogach w 2021 roku.
20191112RivianAmazon_blog_35.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
W siedzibie głównej Rivian w Plymouth (stan Michigan).
20191112RivianAmazon_blog_19.JPG
Zdjęcie wykonane przez JORDAN STEAD
R.J. Scaringe, dyrektor generalny Rivian.